Forretningsbetingelser

Garanti og Reklamationsret

For private kunder (forbrugere)

 Reklamationsret
Som forbruger har du i henhold til Købeloven en reklamationsret på 2 år fra modtagelsen af varen. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede ved levering, og som ikke skyldes almindelig slitage, forkert brug eller skade, der er opstået efter købet. I tilfælde af en reklamation vil vi tilbyde reparation, ombytning eller tilbagebetaling afhængigt af omstændighederne.


Bevisbyrde
I de første 6 måneder efter købet antages fejlen at have været til stede ved levering, medmindre andet kan bevises. Efter de 6 måneder overgår bevisbyrden til dig som forbruger, hvilket betyder, at du skal kunne dokumentere, at fejlen var til stede ved levering

 

Garanti
Ud over den lovpligtige reklamationsret tilbyder vi ingen generelle garantier, medmindre dette er specifikt angivet i forbindelse med det enkelte produkt. Eventuelle garantier vil være en udvidelse af dine rettigheder og vil aldrig begrænse de lovpligtige rettigheder, du har som forbruger.

 

Reklamationsret for erhvervskunder, Klubber og Foreninger

Ved erhvervskøb er reklamationsretten aftalebaseret, og der er således ingen lovpligtig reklamationsret, medmindre andet specifikt er aftalt mellem parterne. I tilfælde af mangler ved de leverede varer eller ydelser skal erhvervskunden reklamere inden for den aftalte reklamationsperiode, eller, hvor ingen sådan periode er aftalt, inden for rimelig tid efter manglens opdagelse.


Manglende rettidig reklamation medfører, at køberen mister retten til at påberåbe sig manglen. Køberen har til enhver tid bevisbyrden for, at en påstået mangel var til stede ved levering. Eventuelle krav om erstatning eller afhjælpning af mangler skal ske i overensstemmelse med de aftalte vilkår eller, i mangel heraf, i henhold til Købelovens bestemmelser for erhvervskøb.


Sælger forbeholder sig retten til at begrænse ansvaret for mangler i det omfang, det er tilladt efter gældende lovgivning. Dette kan omfatte, men er ikke begrænset til, begrænsning af erstatning til ombytning, reparation eller refundering af købesummen for den defekte vare.


Garanti for erhvervskunder, Klubber og Foreninger

Garantien for erhvervskunder ydes alene i det omfang, dette udtrykkeligt er aftalt mellem parterne i forbindelse med indgåelsen af købsaftalen. Garantien er frivillig og må ikke forveksles med de lovbestemte reklamationsregler. I mangel af en specifik garanti fra sælgerens side, gælder udelukkende de i aftalen og Købeloven anførte bestemmelser.


Garantien omfatter alene fabrikations- og materialefejl, medmindre andet er særskilt aftalt. Garantien dækker ikke skader som følge af forkert eller utilsigtet brug, almindelig slitage, manglende vedligeholdelse, uautoriserede reparationer eller andre forhold, der ikke kan henføres til sælgerens ansvar.


Såfremt et krav under garantien gøres gældende, forbeholder sælger sig retten til efter eget skøn at afhjælpe manglen ved reparation, ombytning af produktet eller tilbagebetaling af købesummen. Erhvervskunden er ikke berettiget til at gøre yderligere krav gældende, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt i garantibetingelserne.


Garantikrav skal fremsættes skriftligt og inden for den fastsatte garantiperiode. Manglende fremsættelse af krav inden for garantiperioden medfører fortabelse af retten til at påberåbe sig garantien.


Sælger forbeholder sig retten til at begrænse garantien i overensstemmelse med gældende lovgivning og de i aftalen fastsatte betingelser.

 

Ansvarsbegrænsning for erhvervskunder, Klubber og Foreninger

Sælgerens ansvar over for erhvervskunder er begrænset til det, der udtrykkeligt fremgår af den indgåede aftale. Sælger kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader, herunder, men ikke begrænset til, driftstab, tabt fortjeneste, tab af data, tab af goodwill, produktionsnedgang eller andre økonomiske følgeskader, medmindre andet er særskilt skriftligt aftalt, eller hvor en sådan begrænsning ikke er tilladt i henhold til ufravigelig lovgivning.


Sælgerens samlede erstatningsansvar, uanset om det er baseret på kontraktretlige krav, erstatning uden for kontrakt (herunder uagtsomhed), produktansvar eller andet, kan ikke overstige det beløb, som erhvervskunden har betalt for det produkt eller den tjenesteydelse, der har givet anledning til kravet, medmindre andet følger af præceptiv lovgivning.


Sælger fraskriver sig ethvert ansvar for mangler, skader eller tab, der opstår som følge af erhvervskundens fejlagtige anvendelse, manglende vedligeholdelse, uautoriserede reparationer eller ændringer af produktet, samt brug af produktet under forhold, der ikke er i overensstemmelse med sælgers eller producentens angivne specifikationer, vejledninger eller anbefalinger.


Erhvervskunden skal fremsætte ethvert krav vedrørende mangler eller tab skriftligt uden unødig forsinkelse og senest 12 måneder efter, at erhvervskunden er blevet opmærksom på eller burde være blevet opmærksom på manglen eller det pågældende forhold, der giver anledning til kravet. Under ingen omstændigheder kan sælger gøres ansvarlig for krav fremsat senere end 24 måneder efter leveringsdatoen.


Denne ansvarsbegrænsning gælder i det omfang, den ikke er i strid med ufravigelig lovgivning


Jurisdiktion og retskreds

lle tvister, som måtte opstå i forbindelse med reklamationsret, garanti eller enhver anden uenighed relateret til køb af varer eller tjenester under disse betingelser, skal afgøres ved de danske domstole i Helsingør som værneting,

 

Manglende betaling

Såfremt betaling af den fremsendte faktura ikke sker inden for den fastsatte betalingsfrist, forbeholder vi os retten til, uden yderligere varsel, at opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning. Manglende rettidig betaling vil anses som en væsentlig misligholdelse af abonnementsaftalen, hvilket medfører, at adgangen til de tjenester, der ydes under abonnementet, ophører med det samme. Yderligere forbeholder vi os retten til at iværksætte inkassoprocedurer for at inddrive det skyldige beløb, herunder eventuelle renter, gebyrer og omkostninger forbundet med inddrivelsen i overensstemmelse med gældende lovgivning.


For Alarm abonnementet er betingelser de samme for både private og erhvervskunder

Abonnement og opsigelse

Abonnementet udsendes to gange årligt, henholdsvis den 1. april og den 1. oktober. Betaling for abonnementet dækker de næste 6 måneder fra hver opkrævningsdato.


Abonnementet kan kun opsiges med 3 måneders skriftligt varsel før starten af den næste opkrævningsperiode. Det betyder, at opsigelsen skal være os i hænde senest den 31. december for at undgå opkrævning den 1. april og senest den 30. juni for at undgå opkrævning den 1. oktober.


Abonnementet skal opsiges senest 3 måneder før udløbsdatoen. Såfremt abonnementet ikke opsiges inden denne frist, vil det automatisk blive forlænget.


Dette sikrer, at der er klare retningslinjer for opsigelsesfristen og konsekvenserne ved manglende opsigelse.


Opsigelser, der modtages efter disse datoer, vil blive behandlet til næste mulige opkrævningsperiode, og betaling for den resterende periode vil fortsat være gældende.